Oprichting van Carnavalsvereniging “De Foekepot” was in 1960 met als eerste prins: Prins Silvius 1e - Ben Willemsen Heerser oaver Pijjasbult, Galgen - en Dennenberg en umliggende vruchtbaore en onvruchtbaore gebieden enz. enz. Hieronder de lijst der lijsten
De Prinsen en Adjudanten uit het heden verleden en hun motto.
2019 / 2020 61 ste Dennes Hendriks Johan TeunissenAlles mag, A’j maor lach !
2018 / 2019 60 ste Remy Laurensse Mike Boesveld Helemaol los
2017 / 2018 59 ste Bjorn Tangelder Johan Tuenter Kiek ons gaon
2016 / 2017 58 ste Mike Renting Alex Meijer W’j nemmen d’r nog eendje
2015 / 2016 57 ste Jaco Buizert Lars Timmermans Wi'j knippen ‘m deur
2014 / 015 56 ste Rob Schuurman Jeroen Disbergen Tissowied Jubileumtied
2013 / 2014 55 ste Robin Egging Joost van Dijk Daor krie-j praot van
2012 / 2013 54 ste Wouter Evers Pascal Croes Wen d’r maor
2011 / 2012 53 ste Frans Ermers Martijn Hendricksen Maak d’r wat van
2010 / 2011 52 ste Wouter Tombergen Iwan Buiting Hang ‘m d’r an!
2009 / 2010 51 ste Robbin Löwenthal Roy Liebrand Alles kump goed
2009 50 ste Hans Thiele Berry Helming De tent steet op de kop
2008 49 ste Maurice Kingma Walter Venhorst Wi'j draejen deur
2007 48 steJan Steverink Paul Buiting Ruur d'r ow deurhen
2006 47 ste Ralph Ebbers Patrick Ebbers Dat klink goed
2005 46 ste Paul Bongers Gijs Kolks A'j maor met gaot
2004 45 ste Rob Donderwinkel Camiel Steverink Daor jubel i'j um
2003 44 ste Erwin Visser Coen Verheijen Laot 't zoezen
2002 43 ste Peter vd Kemp Bas Trip Doe maor gewoon
2001 42 ste Hans Kuiper Bennie Huls Wi'j hebt d'r kiek op
2000 41 ste Mike Gries Tom Tempels Hoe smik ow den dan
1999 40 ste Willie Ebbers Raymond Tombergen Slao ow d'r deur
1998 39 ste Tonnie Geerts Jan Mulder Zillewold, dat dut 't um
1997 38 ste Robbie Roes Frank vd Kemp Pappen en nathollen
1996 37 ste Rob ten Have Mark vd Kemp Hol 'm gangs
1995 36 ste Erwin Eijkelkamp Hans Knies Wat kan 't schelen
1994 35 ste Mark Berendsen Jeroen Disbergen A'j ut maor waog
1993 34 ste Jan Gregoor Ben Gregoor Ut zit goed
1992 33 ste Joop Speekhout Joop Reukers A'j ow moar gedraag
1991 32 ste Bart Nijman Mieke Rademaker Laot moar scharrelen
1990 31 ste Theo Bussink Aloys Bussink Niet nolen moar grolen
1989 30 ste Chris Willemsen Jan Kloosterman ‘t mot kunnen
1988 29 ste Martin Pragt Esther ten Have Laot 't moar gebeuren
1987 28 ste Johnny Verhey Vincent Tangelder Hoe's 't meugluk
1986 27 ste Bertus Rietman Fons Bieleveldt I'j kont er niet umhen
1985 26 ste Erik Kunst Sjef Lamers Bekiek ut nuchter
1984 25 ste Bertus Helming Bennie Berendsen Ens Kump't er van
1983 24 ste Gerard Smithuis Henk Renting ‘t lop wel los
1982 23 ste Theo Radermaker Jan Pelgrim Zo'j 't maak zo he'j't
1981 22 ste Sjors Wolters Peter Hoes Bater d'r Maor op loss
1980 21 ste Bennie Berendsen Bertus Helming Ens mo'j 't leren
1979 20 ste Bert Biemans
1978 19 de Wim vd Kemp Gerard Kolks
1977 18 de Gert Heuvels Joep Verheij
1976 17 de Leo Wolters
1975 16 de Jan Tombergen
1974 15 de Wim vd Kemp
1973 14 de Marcel Willemsen
1972 13 de Joop Alofs
1971 12 de Hans Tesson
1970 11 de Jan Winters
1969 10 de Harry Hageman
1968 9 de Johan Winkelhorst
1967 8 ste Ben Gilsing
1966 7 de Jan Cornelissen
1965 6 de Joop ten Have
1964 5 de Martin Mulder
1963 4 de Jan Reesink
1962 3 de Hein Sloot
1961 2 de Bernard ter Steeg
1960 1 ste Ben Willemsen
Oorsprong van de carnaval.
Van oudsher was het een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de 40 dagen vasten, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke. De vasten is ter herdenking van de 40 dagen die Jezus volgens het Nieuwe Testament in de woestijn vastte en tevens ook tot bezinning op de christelijke kernwaarden. Waarschijnlijk bestond het feest al langer dan de christelijke traditie, en heeft de kerk het gemakkelijker gevonden het heidense carnaval in een katholieke traditie om te zetten dan het uit te bannen. Dit was overigens ook met andere voor- christelijke feesten gebeurd zoals Kerstmis dat oorspronkelijk een 'heidens' midwinterfeest was. In die betekenis wordt de term afgeleid van het Latijn: carne vale (= vaarwel aan het vlees). Een andere mogelijke verklaring voor de term is het eveneens Latijnse carrus navalis: scheepswagen, hetgeen zou verwijzen naar rondtrekkende groepen in een als een schip ogende wagen of kar, het zogenaamde narrenschip, maar ook kan slaan op het schip waarmee de god van de zee der Kelten/Germanen uit het noorden kwam om deel te nemen aan de winterfeesten. De Romeinen vierden het feest van de saturnalia dat veel kenmerken van het hedendaagse carnaval had zoals drink en eetgelagen, een soort prins carnaval, vermommingen en optochten door de straten. Het 'heidense' carnaval werd in heel Europa gevierd. Bijvoorbeeld in Rusland is dit feest bekend onder de naam maslenitsa (vrij vertaald: boterfeest). Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen omtrent gewenst gedrag worden opgeschort.De datum van de CarnavalDe carnavalsdatum vindt zijn huidige oorsprong in de kerkelijke kalender, die gerekend wordt vanuit eerste Paasdag. Pasen is bepalend voor de datum van de eerste carnavalsdag. Paaszondag is, volgens het Concilie van Nicaea (325 na Christus), de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente (21 maart). Ga dan zeven weken terug voor de eerste carnavalsdag (of 47 dagen voor 1e paasdag). Carnaval begint officieel op zondag. De zaterdag is er in de loop der jaren als extra feestdag "bijgesmokkeld". Pasen kan op zijn vroegst op 22 maart zijn en op zijn laatst op 25 april. Dit houdt in dat het vroegst mogelijke carnaval op 1 februari is. De laatst mogelijke datum is 7 maart.